תנ"ך על הפרק - משלי כב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

משלי כב

739 / 929
היום

הפרק

נִבְחָ֣ר שֵׁ֭ם מֵעֹ֣שֶׁר רָ֑ב מִכֶּ֥סֶף וּ֝מִזָּהָ֗ב חֵ֣ן טֽוֹב׃עָשִׁ֣יר וָרָ֣שׁ נִפְגָּ֑שׁוּ עֹשֵׂ֖ה כֻלָּ֣ם יְהוָֽה׃עָר֤וּם ׀ רָאָ֣ה רָעָ֣הויסתרוְנִסְתָּ֑רוּ֝פְתָיִ֗ים עָבְר֥וּ וְֽנֶעֱנָֽשׁוּ׃עֵ֣קֶב עֲ֭נָוָה יִרְאַ֣ת יְהוָ֑ה עֹ֖שֶׁר וְכָב֣וֹד וְחַיִּֽים׃צִנִּ֣ים פַּ֭חִים בְּדֶ֣רֶךְ עִקֵּ֑שׁ שׁוֹמֵ֥ר נַ֝פְשׁ֗וֹ יִרְחַ֥ק מֵהֶֽם׃חֲנֹ֣ךְ לַ֭נַּעַר עַל־פִּ֣י דַרְכּ֑וֹ גַּ֥ם כִּֽי־יַ֝זְקִ֗ין לֹֽא־יָס֥וּר מִמֶּֽנָּה׃עָ֭שִׁיר בְּרָשִׁ֣ים יִמְשׁ֑וֹל וְעֶ֥בֶד לֹ֝וֶ֗ה לְאִ֣ישׁ מַלְוֶֽה׃זוֹרֵ֣עַ עַ֭וְלָהיקצור־יִקְצָר־אָ֑וֶן וְשֵׁ֖בֶט עֶבְרָת֣וֹ יִכְלֶֽה׃טֽוֹב־עַ֭יִן ה֣וּא יְבֹרָ֑ךְ כִּֽי־נָתַ֖ן מִלַּחְמ֣וֹ לַדָּֽל׃גָּ֣רֵֽשׁ לֵ֭ץ וְיֵצֵ֣א מָד֑וֹן וְ֝יִשְׁבֹּ֗ת דִּ֣ין וְקָלֽוֹן׃אֹהֵ֥בטהור־טְהָר־לֵ֑ב חֵ֥ן שְׂ֝פָתָ֗יו רֵעֵ֥הוּ מֶֽלֶךְ׃עֵינֵ֣י יְ֭הוָה נָ֣צְרוּ דָ֑עַת וַ֝יְסַלֵּ֗ף דִּבְרֵ֥י בֹגֵֽד׃אָמַ֣ר עָ֭צֵל אֲרִ֣י בַח֑וּץ בְּת֥וֹךְ רְ֝חֹב֗וֹת אֵֽרָצֵֽחַ׃שׁוּחָ֣ה עֲ֭מֻקָּה פִּ֣י זָר֑וֹת זְע֥וּם יְ֝הוָ֗היפול־יִפָּל־שָֽׁם׃אִ֭וֶּלֶת קְשׁוּרָ֣ה בְלֶב־נָ֑עַר שֵׁ֥בֶט מ֝וּסָ֗ר יַרְחִיקֶ֥נָּה מִמֶּֽנּוּ׃עֹ֣שֵֽׁק דָּ֭ל לְהַרְבּ֣וֹת ל֑וֹ נֹתֵ֥ן לְ֝עָשִׁ֗יר אַךְ־לְמַחְסֽוֹר׃הַ֥ט אָזְנְךָ֗ וּ֭שְׁמַע דִּבְרֵ֣י חֲכָמִ֑ים וְ֝לִבְּךָ֗ תָּשִׁ֥ית לְדַעְתִּֽי׃כִּֽי־נָ֭עִים כִּֽי־תִשְׁמְרֵ֣ם בְּבִטְנֶ֑ךָ יִכֹּ֥נוּ יַ֝חְדָּ֗ו עַל־שְׂפָתֶֽיךָ׃לִהְי֣וֹת בַּ֭יהוָה מִבְטַחֶ֑ךָ הוֹדַעְתִּ֖יךָ הַיּ֣וֹם אַף־אָֽתָּה׃הֲלֹ֤א כָתַ֣בְתִּי לְ֭ךָשלשוםשָׁלִישִׁ֑יםבְּמ֖וֹעֵצֹ֣ת וָדָֽעַת׃לְהוֹדִֽיעֲךָ֗ קֹ֭שְׁטְ אִמְרֵ֣י אֱמֶ֑ת לְהָשִׁ֥יב אֲמָרִ֥ים אֱ֝מֶ֗ת לְשֹׁלְחֶֽיךָ׃אַֽל־תִּגְזָל־דָּ֭ל כִּ֣י דַל־ה֑וּא וְאַל־תְּדַכֵּ֖א עָנִ֣י בַשָּֽׁעַר׃כִּֽי־יְ֭הוָה יָרִ֣יב רִיבָ֑ם וְקָבַ֖ע אֶת־קֹבְעֵיהֶ֣ם נָֽפֶשׁ׃אַל־תִּ֭תְרַע אֶת־בַּ֣עַל אָ֑ף וְאֶת־אִ֥ישׁ חֵ֝מוֹת לֹ֣א תָבֽוֹא׃פֶּן־תֶּאֱלַ֥ףארחתואֹֽרְחֹתָ֑יווְלָקַחְתָּ֖ מוֹקֵ֣שׁ לְנַפְשֶֽׁךָ׃אַל־תְּהִ֥י בְתֹֽקְעֵי־כָ֑ף בַּ֝עֹרְבִ֗ים מַשָּׁאֽוֹת׃אִם־אֵֽין־לְךָ֥ לְשַׁלֵּ֑ם לָ֥מָּה יִקַּ֥ח מִ֝שְׁכָּבְךָ֗ מִתַּחְתֶּֽיךָ׃אַל־תַּ֭סֵּג גְּב֣וּל עוֹלָ֑ם אֲשֶׁ֖ר עָשׂ֣וּ אֲבוֹתֶֽיךָ׃חָזִ֡יתָ אִ֤ישׁ ׀ מָ֘הִ֤יר בִּמְלַאכְתּ֗וֹ לִֽפְנֵֽי־מְלָכִ֥ים יִתְיַצָּ֑ב בַּל־יִ֝תְיַצֵּב לִפְנֵ֥י חֲשֻׁכִּֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

נבחר שם מעושר וכו'. אמרו בש"ר פרשה ל"ג נבחר שמו של מרדכי מעושרו של המן מכסף ומזהב חן טוב חינה של אסתר. יש להבין מה ר"ל שם מרדכי הוה ליה למימר נבחר מרדכי מהו שם. ואפשר במ"ש רבינו מהר"א מגרמיזא בכ"י כי מרדכי היהודי גימטריא שד"י. שם רמז דשדד המערכות ומערכת המן שהיתה גבוהה הושפלה ומערכת ישראל שהיתה שפלה נתעלית וזה רמז נבחר שמו של מרדכי דשם מרדכי יהודי גימטריא שד"י ורמז לשדד המערכות. אי נמי אפשר במה שכתב הרב מהר"ם די לונזאנו ז"ל עמ"ש רז"ל על שנברא שמו של משיח דר"ל נשמתו וכ"כ הרב הרמ"ז ז"ל בהגהות ז"ח כ"י וכתבו ז"ל דמרדכי היה ניצוץ יעקב אע"ה והמן היה עשו ולכך היה רוצה להורגו ולהרוג בני יעקב שהם ישראל ותהי להפך וז"ש שם מרדכי ר"ל נשמת מרדכי שהוא יעקב נבחר שהקב"ה אמר ואוהב את יעקב וע"י שמו של מרדכי שהיא נשמתו נאבד המן וא"ש נבחר שם. ומ"ש נבחר חינה של אסתר דכתיב ותהי אסתר נשאת חן וכו' אפשר להסמיך ענין אחד שכתבו ז"ל כי אחשורוש היה שונא להמן על ושתי ועברתו שמרה נצח והיה ממתין שיבא עתו להנקם ממנו וה' נתן חן לאסתר שכיונה לזה ואמרה איקני בושתי וקטלה והשתא בעא למקטלי דבזה תכף אחשורוש עשה אשר זמם וזהו נבחר חינה של אסתר שתכף נהר(ו)ג המן:עשיר ורש נפגשו עושה כלם ה'. הראשונים פירשו במ"ש רבינו האר"י ז"ל בפסוק והי"ה מעשה הצדקה דבמעשה הצדקה יהיה יחוד קבה"ו והרמז ידוע הנותן כמו וי"ו וה' אצבעותיו רמז לה' והפרוטה רמז ליו"ד וה' אצבעותיו של עני רמז לה' אחרונה והוא יחוד שם הוי"ה וז"ש עשיר ורש נפגשו זה נותן וזה מקבל עושה כלם ה' שבין שניהם נעשה יחוד הוי"ה:עקב ענוה יראת ה' וכו'. רבינו האר"י ז"ל פירש בענין לאה ורחל. ואפשר עושר רמז לת"ת כמ"ש רבינו האר"י ז"ל במשנת בן זומא. כבוד גימטריא ל"ב. חיים אהי"ה הוי"ה אהי"ה:צנים פחים בדרך עקש וכו'. פירש הרב מהר"ר יהודה הכהן ז"ל אחד מרבני ירושלם בדור שלפני פנינו דזמנין דמשכחת יתעורר האדם לעשות מצוה או צדקה או למוד ואחר ההתעוררות יתקרר ויבטל. והיינו שהיצר הטוב ונפשו מעוררים הגוף לעבוד את ה'. ואחר זה היצר הרע מבקש תואנה וכל דבריו לעו אמנם עושה פועל ומתקרר האדם מהחום שהי"ל שהתעורר לעשות צדקה או מצוה או לימוד. וז"ש צינים קרירות פחים מהחום שהי"ל למצוה זהו בדרך עקש היצה"ר שומר נפשו ירחק מהם ויתגבר כארי ועבר צינ"ה עכ"ד ואפשר דרך עקש שם רמז הסט"א וחיילותיה עקש ע' רומז לעשו ק"ש גימטריא ת' גונדא דיליה וזהו בדרך דאחר זה יתגבר יותר שיעשה עבירה קלה ואחר כך חמורה ולזה שומר נפשו ירחק מהם כי הם רצונם וחשקם לידבק ור"ת שומר נפשו ירחק מהם גימטריא ת' דירחק מחיילותיה ומכ"ש ממנה בעבור אהבת שמו יתברך וכן ס"ת גימטריא שמו:טוב עין הוא יברך כי נתן מלחמו לדל. הכונה מלחמו דייקא ממה שהוא אוכל ומעיקר סעודתו וכמו שאמרו רז"ל א"נ מלחמו שהי"ל בצמצום ונתן מלחמו דייקא כי הוא טוב עין:אם אין לך לשלם למה יקח משכבך וכו'. שמעתי מהרב עיר וקדיש כמהר"ר גדליא חיון ז"ל שרז"ל אמרו שבעון נדרים אשתו מתה. ומי שיש לו אשה רעה נודר ואינו מקיים כדי שתמות אשתו והוא טפש דמיתת אשתו הוא לעונש ולא לעשות לו נחת רוח וכלפי זה אמר הכתוב אם אין לך לשלם פירוש שעשית זה כדי שתמות אשתך ועל זה אני אומר למה יקח משכבך לעשות לך נחת רוח אדרבא הוא צריך ליענש בעון נדרים ויענש בעונש אחר ואשתו תהיה קיימת:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך